Метрологія. Міжнародна стандартизація.
Міжнародна стандартизація.
У 1946 році в Лондоні, на
базі існуючого Координаційного Комітету основано Міжнародну організацію зі
стандартизації (Іпtегnаtionаl Stаndагdization Оrgаnіzаtіоn – IS0).
За версією ISO
найважливішими результатами стандартизації повинні бути:
· підвищення ступеня відповідності продукції, процесів
та послуг їх функціональному призначенню;
· усунення перешкод у торгівлі;
· сприяння науково-технічному співробітництву.
ІSО сьогодні – це
160 країн-учасниць, близько 3000 структурних підрозділів технічних комітетів
(ТК); 650 підкомітетів; 2188 робочих груп; це – понад 15000 опублікованих
стандартів ІSО;
ІSО як неурядова організація користується консультативним
статусом ООН і є найбільшою міжнародною організацією в галузі стандартизації і
сертифікації з широкого кола питань. До основних пріоритетів діяльності ІSО,
передусім, належать:
· заходи, які сприяють координації та уніфікації
національних стандартів;
· розроблення та затвердження міжнародних стандартів;
· обмін інформацією з проблем стандартизації;
·
співробітництво з
іншими міжнародними організаціями, які зацікавлені у вирішенні суміжних
проблем, і на їх прохання, вивчає проблеми стандартизації та ін.
У 1961 році на нараді в Парижі представники
національних організацій зі стандартизації утворили Комітет європейської
координації стандартів, який нині відомий назвою Європейський комітет стандартів (CEN).
Головним завданням цього комітету є розроблення загальних
стандартів для країн, що входять до Європейського економічного співтовариства
та Європейського товариства вільної торгівлі.
Важливо зазначити, що на
національні системи стандартизації має вплив політичний та економічний вибір,
зроблений суспільством.
Незважаючи на швидкий
розвиток міжнародної стандартизації та застосування єдиних загальноприйнятих
принципів організації робіт, у сучасному світі є відмінні системи
стандартизації.
Відокремлюють три основні моделі:
· північноамериканську,
· японську
·
європейську.
Північноамериканська
модель базована на ринку та
конкуренції як основі його ефективного існування. Головне завдання держави –
забезпечити стабільні умови функціювання ринку без прямого втручання. Це
обумовило принципи організації системи стандартизації: добровільні стандарти,
які розробляють науково-технічні чи професійні товариства, і технічні
регламенти, прийняті органами державного управління.
Систему характеризує велика кількість стандартів,
дублювання та неузгодженість вимог. Прикладом такої моделі є система
стандартизації США.
Японська
модель базована на тісній співпраці економічних кіл та
органів державного управління. Стандарти розробляють промисловці в рамках
професійних об'єднань у співробітництві з відповідним міністерством, що
затверджує стандарти. Особливістю системи є спрямованість на внутрішній
японський ринок, який створена система ефективно захищає, оскільки
заінтересовані зарубіжні сторони позбавлено прав участі в стандартизації.
Європейська
модель підтримує загальну для всіх країн Західної Європи
концепцію розвинутої держави, зобов'язаної узгоджувати демократичні, соціальні
та культурні інтереси суспільства з ринковою економікою. Національні органи є
асоціаціями, з якими уряди укладають угоди щодо виконання окремих державних управлінських
функцій.
З придбанням Україною
незалежності в 1991 році Постановою Кабінету Міністрів України №293 від
23.09.91 була створена державна система стандартизації на базі Українського
республіканського управління Держстандарту СРСР.
У травні 1993 року вийшов
Декрет Кабінету Міністрів України «Про стандартизацію і сертифікацію».
У 1998 році
Держстандартом України була розроблена «Концепція розвитку національних систем
стандартизації, сертифікації і акредитації», яка узагальнює досягнення
багаторічного досвіду стандартизації і визначає завдання по актуалізацій цілей
і методів стандартизації, вибору пріоритетних напрямків стандартизації і
міжнародного співробітництва, гармонізації основної термінології з основними
документами ІSО, ІEC, СОТ та ін.
При цьому
підкреслюється необхідність практичної реалізації прийнятих у міжнародній
практиці економічної, соціальної і комунікативної функцій стандартизації, що є
однією з умов приєднання України до СОТ.
У травні 2001 року
Президентом України був підписаний закон України «Про стандартизацію», що
набрав сили 20 червня 2001 року. Цей закон установлює правові й організаційні
основи стандартизації в Україні і спрямований на забезпечення єдиної політики в
цій сфері.
За
останні роки закон України був редагований відповідно до вимог ISO і Угоди
асоціації між Україною і ЄС.
У даний час діючим
є Закон України «Про
стандартизацію» (Відомості Верховної
Ради (ВВР), 2014, № 31, ст.1058) {Із змінами, внесеними згідно із
Законом № 124-VIII від 15.01.2015,
ВВР, 2015, № 14,
ст.96}
Цей Закон установлює
правові та організаційні засади стандартизації в Україні і спрямований на
забезпечення формування та реалізації державної політики у відповідній сфері.
В Україні стандартизація, що має
державний характер, спрямована на забезпечення:
· єдиної технічної політики;
· захисту інтересів вітчизняних
виробників та споживачів продукції (процесів, робіт, послуг);
· економії всіх видів ресурсів;
· відповідності продукції
(процесів, робіт, послуг) світовому рівню якості та надійності;
· гармонізації національних
нормативних документів зі світовими аналогами;
· відповідності вимог нормативних
документів законодавчим актам;
·
сприяння виходу
української продукції на світовий ринок.
Питання: 1.Які головні завдання організації IS0?
2. Які основні пріоритети діяльності IS0?
3.Які головні завдання організації Європейський комітет стандартів (CEN)?
4.На чому базується Північноамериканська модель стандартизації?
5. На чому базується Японська модель стандартизації?
Комментарии
Отправить комментарий